Beknopte inleiding van Visual Basic

Je gaat bij het doorlopen van deze inleiding een aantal basis vaardigheden leren, die je zullen helpen bij het gebruik van Visual Basic. Later zul je nog veel meer codes gaan leren.

1. Combinatie van Knop met Tekstvak


We gaan beginnen met het kijken naar de combinaties tussen een knop en een tekstvak. We gaan van makkelijk naar een beetje moeilijker.

We beginnen met via een knop een tekst in een tekstvak krijgen. Als eerst maak je een ‘Button’ en een ‘Textbox’. Dubbelklik nu op de knop. Nu kan je code typen. Er staat al wat code, maar daar geef ik zo ook uitleg over. Links staat de code, rechts de uitleg.

Public Class Form1Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.ClickTextBox1.Text = “Hier mag tekst staan”

End Sub

End Class

Dit geeft aan dat je de code aan een item in Form1 bindt.Dit zegt dat je de code wilt uitvoeren als je op Button1 klikt.Hier geef je aan dat de tekst: “Hier mag tekst staan” in Textbox1 komt te staan

Dit is het einde van De code aan Button1

Dit is het einde aan code voor Form1

Dit is nog een voorbeeld. We gaan het gene dat je hebt getypt in een tekstbox, laten zien in een msgbox als je op de knop hebt gedrukt. Dubbelklik op button1. Zet de code die in het linker deel in de tabel hieronder staat, tussen ‘Textbox1.Text = “Hier mag tekst staan” en “End sub” in de code van je VB programma.

MsgBox(TextBox1.Text) Dit laat een ‘msgbox’ zien met de tekst die je in textbox1 heb getypt.

Nu gaan we verder met het laatste voorbeeld. Het zorgen dat een tekstbox leeg of vol word. Bij de eigenschappen van Button1, typ je bij ‘Text’ Hier mag tekst. Dubbelklik nu op Button1(De public class en private sub zijn hier weggelaten, maar die moet jij niet weglaten. Dat is bij de rest vanaf nu ook zo).

If TextBox1.Text = “” ThenTextBox1.Text = “Hier mag tekst”ElseIf TextBox1.Text = “Hier mag tekst” Then

TextBox1.Text = “”

End If

Hier je maak je een If lus aan. Als Textbox1 leeg is dan…Moet hij de volgende tekst erin zitten: Hier mag tekstMaar als er ‘Hier mag tekst’ in het vak staat…

maak hem dan leeg

Einde van de lus

2. Zichtbaar/Onzichtbaar


We gaan hier kijken met verschillende voorbeelden hoe je iets zichtbaar of onzichtbaar kan maken. Maak een ‘button’ en een ‘textbox’. Bij de eigenschappen van de ‘button’ typ je bij text: Maak onzichtbaar. Dubbelklik nu op de ‘button’. Hier komt de code.

If Button1.Text = “Maak onzichtbaar” ThenTextBox1.Visible = FalseButton1.Text = “Maak zichtbaar”

ElseIf Button1.Text = “Maak zichtbaar” Then

TextBox1.Visible = True

Button1.Text = “Maak onzichtbaar”

End If

We maken weer een If lus. Als er Maak onzichtbaar op button1 staatDan maken we textbox1 onzichtbaaren we veranderen de tekst van button1 naar maak zichtbaar

maar als de tekst op button1 maak zichtbaar is

dan maak je textbox1 zichtbaar

en de tekst op button1 word veranderd naar maak onzichtbaar

einde van de lus.

Nu gaan we naar een voorbeeld kijken waarbij je een knop verplaatst door middel van onzichtbaar en zichtbaar maken. Maak de form helemaal leeg. Zet 1 knop neer en 2 textboxen. Het maakt niet uit waar ze staan, als ze maar niet op elkaar staan. Textbox2 geef je bij de eigenschappen Visible – False mee. Dubbelklik nu op Button1.

If TextBox1.Visible = True ThenTextBox2.Visible = TrueTextBox1.Visible = False

ElseIf TextBox2.Visible = True Then

TextBox1.Visible = True

TextBox2.Visible = False

End If

We maken weer een If lus. Als textbox1 zichtbaar isDan maken we textbox2 zichtbaaren textbox1 onzichtbaar

Maar als textbox 2 zichtbaar

dan maken we textbox1 zichtbaar

en textbox2 onzichtbaar

einde van de lus

3. Show/Close


Dit is iets kleins maar wel handig. We gaan kijken naar show en close. Hieronder 2 voorbeelden. Maak een ‘button’ met de tekst: Sluit. De volgende code zal het programma dat je hebt gemaakt afsluiten.

Me.Close() Me verwijst naar zichzelf en hij sluit zichzelf af. Je zou denken, ik kan naar form1 verwijzen, maar je ziet al gauw, dat ie dat niet pikt.

Nu gaan we kijken hoe je via een knop een andere form kan openen. Maak eerst een ‘button’. Ga nu naar ‘Project’ en dan ‘Add Windows Form’. Dubbelklik nu op button1 op form1.

Form2.Show() Dit verwijst naar Form2. Hij zegt dat Form2 moet openen.

Je kan deze 2 natuurlijk ook combineren. Dat hij form2 opent, en form1 sluit. Let er dan wel op dat je dan eerst opent en dan pas sluit. Anders heeft hij de form al gesloten voordat hij de andere kon openen.

4. Slot


De dingen die je net hebt geleerd zijn de basis vaardigheden. Tijdens je gebruik van VB.net zullen er nog vele andere codes bijkomen, die je verder helpen met je programma.

Radiospeler

In deze handleiding wordt je verteld hoe je een radiospeler kunt maken in Visual Basic 2010. Deze handleiding kan ook worden gebruikt voor Visual Basic 2008.

De radiospeler die gemaakt gaat worden, streamd een radiozender vanaf het internet.

1. Het maken van een nieuw project en het plaatsen van nieuwe plug-ins in de toolbar

 Allereerst maken we een nieuw project aan. Noem het project zoals je wilt. Als je je project hebt aan gemaakt, klik je met de rechtermuisknop op een Item op de toolbox. Selecteer in dit menu “Choose Items”. Een nieuw scherm opent zich. Ga nu naar de tab genaamd “COM Components” en selecteer “Windows Media Player”. Klik op de Ok-knop om het scherm te sluiten. In je toolbox zie je nu de Windows Media Plug-in.

2. Het maken van een simpel design voor de radiospeler

 Nu de Windows Media Player plug-in in je toolbox staat, kun je gaan beginnen aan het design. In deze handleiding leg ik uit hoe je één radiozender toe kunt voegen. Wil je er meer dan een in plaatsen, dan kun je gewoon de stappen in deze handleiding herhalen.

Plaats één button en de Windows Media Player plug-in in je form. Verander de namen van de componenten niet. Als je button1 veranderd naar knop1 (of een andere naam) moet de code gedeeltelijk veranderd worden. Als je ervaring hebt met het maken van applicaties in Visual Basic, kun je de namen wel gewoon veranderen.

Mijn form ziet er zo uit:

 

Uiteraard kun je zelf bepalen, hoe jouw programma eruit komt te zien. Dit is slechts een klein voorbeeld.

3. Het maken van de radiospeler

 Nu je een kleine schets van het design hebt gemaakt, kun je beginnen aan de code achter het programma. Zoek op het internet naar een streaming URL van een radiozender. Let wel op dat deze compatibel moet zijn met Windows Media Player. URL’s die eindigen op .asx werken meestal, ook enkele andere extensies kunnen met Windows Media Player worden afgespeeld. Een URL mag niet eindigen op een dubbele punt met een getal erachter.

Klik op Button1, en wijzig de de text naar de naam van de radiospeler die je wilt gebruiken. Dubbelklik nu op de button. Je word naar de code gebracht.

Vul nu het volgende in waar de cursor staat:

AxWindowsMediaPlayer1.url = “HIER DE URL VAN JE RADIO“

Waar HIER DE URL VAN JE RADIO staat vul je de URL van de radiozender in die je net hebt opgezocht. Let erop dat de “ tekens moeten blijven staan, anders denkt de computer dat je URL een opdracht is terwijl het gewoon een tekst is.

4. Het testen van je radio en uitbreiden van de functies

 Je hebt nu je eerste radiostation toegevoegd! Klik op de Debug knop of klik op F5 om je programma te testen. Het kan zijn dat er nu geen muziek wordt afgespeeld. Mocht je geen errors krijgen dan ligt het aan de URL die je hebt gebruikt. Zoek eens naar een andere URL of naar de URL van een andere radiozender. Ook zijn sommige URL’s die op het internet staan vaak verouderd.

Als dit de enige functies zouden zijn van je radiospeler, dan zou het snel een saai programmaatje zijn. Er zijn talloze manieren om je programma interessanter te maken, zoals een full-screen mode.

De full-screen mode is gemakkelijk in elkaar te zetten. Maak een tweede button aan, en verander de tekst zoals jij dat wilt. Dubbelklik weer op Button2. Je word weer naar het scherm gebracht waar je de code in kunt voeren. Zet hier onderstaande code neer:

AxWindowsMediaPlayer1.Fullscreen = True

Nu wordt de opdracht gegeven om op Full-Screen mode te werken. Een manier om het programma vorm te geven ziet er als volgt uit:

Nu je weet hoe je een radiospeler moet maken voor één station, kun je andere stations gemakkelijk toevoegen. Volg gewoon stap 3 nog een keer, en je hebt er een nieuwe zender bij.