Mark Elliot Zuckerberg is een Amerikaanse computerprogrammeur, ondernemer en

multimiljardair. Tijdens zijn studie aan de Harvard

universiteit richtte hij samen met enkele andere studenten in 2004 de sociaal-netwerksite

Facebook op. Tegenwoordig is hij algemeen directeur (CEO) van dit sociale netwerk op het internet.

Softwarefirma Microsoft nam op 25 oktober 2007 een aandeel van 1,6 procent in Facebook en telde daar 240 miljoen dollar voor neer. Door deze transactie werd Facebook op papier ineens 15 miljard dollar waard. Eerder had Zuckerberg een soortgelijk bod van Google afgeslagen en een bedrag van één miljard dollar geweigerd dat Yahoo! wilde betalen om Facebook in handen te krijgen.

In september 2011 stond de toen 27-jarige Mark Zuckerberg op nummer 3 van de Forbes lijst van rijkste Amerikanen met een vermogen van 33,5 miljard dollar netto.

In september 2010 werd The Social Network uitgebracht, een film over Mark Zuckerberg en het ontstaan van Facebook.Op 15 december 2010 werd Zuckerberg door het Amerikaanse tijdschrift Time verkozen tot “Person of the Year 2010”.

Mark Zuckerberg heeft een grote invloed in de computerwereld. Hij is CEO van een van de grootste sociaalnetwerk sites van de wereld. In 2004 telde Facebook 1 miljoen leden, nu (in 2012) zijn dat er al 900 miljoen. Facebook haalt veel geld binnen door advertenties.

Niet iedereen krijgt dezelfde advertenties te zien. Advertenties worden aan jouw internetgedrag aangepast. Als jij op zoek bent naar een nieuw hoesje voor je iPhone, krijg je veel advertenties te zien met accessoires voor iPhone’s. Facebook weet dus min of meer wat jij zoal doet op het internet. Daarmee kunnen ze een grote invloed uitoefenen op je gedrag, bijvoorbeeld je koopgedrag. Dat maakt Facebook een grote speler in de huidige ICT: Van 900 miljoen leden kunnen ze weten hoe hun leven op het internet er in grote lijnen uit ziet.

Veel bedrijven zijn dan ook geïnteresseerd in het adverteren op Facebook. De kans is groter dat mensen die de advertenties lezen ook daadwerkelijk hun producten kopen, doordat er naar een klein mogelijk geïnteresseerd publiek wordt geadverteerd.Facebook is niet de enige die op deze manier adverteert, Google gebruikt deze techniek ook. Zo zie je op Youtube (die de advertenties van Google gebruikt) veel advertenties die aan jouw voorkeuren zijn aangepast.